Genre: Drama
Regie Stijn Bouma
Met Gijs Naber, Dilan Yurdakul, Raymond Thiry
Land: Nederland
Jaar: 2024
Lengte: 90 min
Taal Nederlands, Turks
Alle leeftijden
Met indrukwekkende vertolkingen van Dilan Yurdakul en Gijs Naber, en een scenario geschreven door Roelof Jan Minneboo en Stijn Bouma, belooft deze film een diepe indruk achter te laten. Regisseur Stijn Bouma, heeft met zijn eerdere documentaire’s Alleen Tegen de Staat en Sheila Versus de Staat het onderwerp al eerder aangekaart.
Op zondag 8 september ontving Raymond Thiry de Career Achievement Award tijdens de 26e editie van Film by the sea. Thiry is een van de hoofdrolspelers in de film De jacht op Meral Ö, over het zorgtoeslagenschandaal, die vanavond vertoond wordt. De 64-jarige acteur, die beroemd werd met zijn vertolkingen van bikkelharde mannen (Penoza) met (soms) een klein hartje, is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een vaste waarde in de Nederlandse film- en televisiewereld. Maar ook in het buitenland timmert hij stevig aan de weg. Zijn rijke oeuvre telt inmiddels al ruim 130 rollen.
Meral Özturk wordt wanhopig als de Belastingdienst onterecht een enorm bedrag aan kinderopvangtoeslag terugvordert. Terwijl haar leven uit elkaar valt, ontdekt ze dat er een sociaal rechercheur in haar leven infiltreert, wat Meral tot radicale keuzes dwingt om haar dochters te beschermen.
De Jacht op Meral Ö. is gebaseerd op aangrijpende, waargebeurde gebeurtenissen rondom het Toeslagenschandaal.
Meral Öztürk wordt wanhopig als de Belastingdienst onterecht een enorme terugbetaling van €34.000 aan kinderopvangtoeslag eist. Ondanks haar protesten, wordt er van de een op de andere dag beslag gelegd op haar gehele salaris van de thuiszorg.
Terwijl haar leven uit elkaar valt, ontdekt ze dat er een sociaal rechercheur in haar leven infiltreert en zich steeds indringender met haar privéleven bemoeit – variërend van een auto tracker en surveillance tot een dreigende huiszoeking naar ‘niet-geregistreerde relaties’.
Terwijl ze alles zo gewoon mogelijk probeert te houden voor haar dochters Pinar en Ayse, wordt de druk steeds groter als de staat zelfs dreigt haar kinderen uit huis te plaatsen.
De emotionele druk op het gezin bouwt zich op, wat Meral tot radicale keuzes dwingt om haar familie te beschermen.
Ad van de Donk – filmprogrammeur Cinema Islemunda