ZE NOEMEN ME BABOE Film

CINEMA ISLEMUNDA

FR 17 JAN

Genre: Documentaire

Regie: Sandra Beerends
Met: Denise Aznam (stem van Alima)
(Nederland 2019, zw/w, 78 min.) Indonesisch gesproken / Nederlands ondertiteld

Geselecteerd voor de Dutch Documentary Competition, IDFA 2019

Beoordeling IMDB 8,0 / 10
IDFA Audience Award 2019 - publieksbeoordeling - 9.140

In het archief van Eye (Amsterdam) ligt een schat aan beelden opgeslagen van het leven in het vooroorlogse Indonesië, toen nog Nederlands-Indië.
Regisseur Sandra Beerends vertelt aan de hand van die doorkijkjes naar het koloniale Nederlandse verleden (door fraaie fragmenten uit 179 films) het aangrijpende en enerverende fictieve levensverhaal van de Javaanse baboe Alima.
‘Ba’ betekent juffrouw en ‘boe’ betekent moeder. Juffrouwmoeder dus.

Op de vlucht voor een gedwongen huwelijk vindt Alima in de jaren veertig werk als baboe (kindermeisje) voor een Nederlandse familie. Eenmaal in Nederland (‘Wat is het donker, nat en ongelooflijk koud!’) verbaast Alima zich over de sneeuw (‘magisch wit zand’) en over de burgers die schaatsen op de dichtgevroren sloten (‘ze dansen op het ijs’) en voelt ze zich vereerd als ze in een winkel met ‘mevrouw’ wordt aangesproken (‘Ik bloosde want er waren echte mevrouwen in de winkel.’).
Hier in Nederland wordt ze beïnvloed door Indonesische studenten die dromen over een onafhankelijk Indonesië. Bij terugkomst in Indonesië komt haar Nederlandse familie tijdens de Japanse bezetting in een kamp terecht. Daardoor verliest Alima haar familie, werk en huis. Ze wordt verliefd op onafhankelijkheidsstrijder Riboet en raakt zwanger. Als Riboet na de capitulatie omkomt bij een politionele actie, wil haar familie dat ze ‘eerzaam’ trouwt met haar zwager, maar Alima kiest ervoor om als alleenstaande moeder met haar dochter haar eigen weg te gaan in het onafhankelijke Indonesië.

Beerends vertelt Alima’s verhaal met archiefbeelden, geluid, muziek en een vertelstem.
Alima praat met haar vroeg overleden moeder, die ze altijd bij haar voelt.
Zo horen we van haar verwachtingen, angsten en verlangens.
Het verhaal van Alima staat symbool voor de verhalen van de baboes als beroepsgroep.
Het toont de ingewikkelde koloniale relatie waarin zij zich als ‘bijna familie’ bevonden.
Ze waren de spil van het Nederlandse familieleven in voormalig Nederlands-Indië, maar behoorden nooit echt tot die familie. In de roerige tijd rond de Tweede Wereldoorlog zorgde dat voor heftige dilemma’s en loyaliteitsconflicten.

De Filmkrant
‘Een uniek kunstwerk.’

★★★★ Trouw
‘Een unieke en ontroerende belevenis.’

★★★★ de Volkskrant
‘Ze noemen me Baboe geeft de Indische kindermeisjes van toen een stem.’

★★★★ NRC
‘ Beerends’ scenario is mooi ingebed in Indonesische tradities als wajang, het door gamelanspelers begeleide schimmenspel, dat draait om de strijd tussen goed en kwaad.’

De Groene Amsterdammer
‘Om te huilen zo mooi’

PRIJZEN

Aanvang film 20.00 uur

Entree € 5.00

Entree + Filmhap € 12.50

Koop hier je kaarten

 

DUUR VOORSTELLING

78 min

Reacties op ZE NOEMEN ME BABOE



 

Ik ontvang graag
de nieuwsbrief